Dilemmat

Kvinna på knä med en pappmugg i handen, tigger på en trottoar.
[Foto: Hussein El-alawi/Sydsvenskan/TT]
Ur Modern Filosofi 3/15.

Ger du pengar?

Ska man ge pengar till tiggarna, försöka ändra situationen i deras hemland eller helt enkelt låta dem själva ta hand om sitt liv? Tre arbetskamrater. Tre lösningar.

Jonas, Kim och Linn är på väg tillbaka till jobbet efter lunchen.

Kim stannar när de går förbi livsmedelsaffären, tar upp en 50-lapp och ger till mannen som sitter på trottoaren. Framför sig har han satt upp en bild av sina barn och ställt en mugg.

– Tack så mycket, säger mannen på bruten svenska och Kim nickar och ler.

När Kim sällat sig till kollegerna som har stannat en bit därifrån utbrister Jonas:

– 50 spänn, är du inte klok, det är ju en hel dagskassa för de där. Varför skulle de sluta tigga när det är så lätt att tjäna pengar? Jag ger i princip inga pengar till människor som är friska nog att arbeta.

– Själv struntar jag i principer när jag ser att en människa lider, säger Kim. För mig är det självklart att jag som har det så bra ska dela med mig. Vi människor måste hjälpa varandra.

Linn ger sig in i diskussionen.

– Jag har svårt att ge. Det känns förödmjukande både för mig och för den som tigger. Jag har i stället engagerat mig politiskt igen och gått med i en grupp som försöker få mitt parti att ta kontakt med regeringen i Rumänien för att ta upp romernas situation.

– Ni är patetiska båda två, säger Jonas. Visst är de här människorna fattiga, men de har faktiskt en fri vilja. De har valt att åka hit och sitta här och hänga i stället för att kämpa för sin rätt hemma. Jag tycker de ska välja om. Välja annorlunda.

Hur ska man förhålla sig till tiggarna? Vilka filosofer kan ge stöd?

Kim och omsorgsetiken. Omsorgsetiken är en gren inom 1900-talsfilosofin, som omfattas av bland andra psykologen Carol Gilligan (f. 1936) och filosofen Nel Noddings (f. 1929), båda amerikaner. De menar att i mötet med en människa som behöver hjälp är det medkänslan som måste styra, inte några abstrakta principer oavsett hur genomtänkta dessa än är. I valet mellan omsorgen om sig själv och andra bör man alltid ta i beaktande sårbarheten hos den andre. Om jag har och någon annan nästan inget har, är det viktigare att göra gott än att göra rätt.

Linn  och Immanuel Kant. Den tyske filosofen (1724–1804) anser att hela situationen – en människa på knä som ber en annan människa om pengar för sin överlevnad – är förödmjukande för båda parter. Att lösa sina ekonomiska problem genom att tigga är den högsta formen av självförakt, menar han, och att ge pengar till en tiggare är att förstärka detta förakt och därför fel. Däremot, argumenterar han, måste det vara något fel på samhällsbygget om vissa inte har något alls och andra har så mycket att de kan ge bort. Ja, han frågar sig till och med om det kan vara så illa att den som känner sig som en god människa för att hen har gett en tia till tiggaren i realiteten bara har gett tillbaka något som hen med hjälp av samhället har stulit från den rättmätige ägaren – tiggaren.

Jonas och Jean-Paul Sartre. Åtminstone delvis kan Jonas stödja sig på den franske 1900-talsfilosofen. Enligt Sartre är den fria viljan central för människan. Särskilt i början av sin karriär hävdade han att människan i alla situationer är fri. Ja, även om hen är fängslad, bunden, så kan hen ändå tänka fritt. Senare skilde han på medvetandets frihet och den fysiska friheten och menade att politiskt förtryck kan försätta människan i en situation där det är svårt att utöva sin fria vilja. Visst kan en hungrande människa välja mellan att ta ett förnedrande jobb (tigga) och att svälta, men det, menade den sene Sartre, är ett inhumant val.

Av Ann Lagerström

Kommentera

